.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
فراز و نشیب های "تدبیر و امید" در گلستان

 بیش از 12 ماه از آغاز به کار دولت یازدهم می گذرد و حالا دولت تدبیرو امید یک ساله شده است؛ با گذشته یک چهارم از عمر چهارساله دولت یازدهم به بررسی عملکرد دولت جدید در گلستان می پردازیم تا ببینیم آیا همانطور که رئیس جمهور تاکید کرده است، یک چهارم از وعده های دولت در گلستان محقق شده است یا خیر.

به گزارش مهر، چندی پیش بود که رییس جمهور در سخنانش با اشاره به گذشت یکسال از فرصت چهارساله دولت بر ضرورت عملی شدن وعده ها تاکید کرد و گفت: «باید ببینیم که آیا در یکسال گذشته، یک چهارم وعده هایمان عملی شده است؟»

تردیدی نیست که دولت یازدهم در زمینه های گوناگون و به ویژه در حوزه های اقتصاد و سیاست خارجی کارهای موثری انجام داده است اما در کنار همه این اقدامات، بررسی کارنامه دولت مردان در سطوح محلی نیز ضروری است. به خصوص بررسی تصمیمات، جهت گیری ها و برنامه های عملی دولت در استان گلستان که از محرومیت های زیادی رنج می برد، می تواند شاخص و معیار مناسبی برای سنجش قدرت و توان مدیریتی دولت برای رفع مشکلات مناطق کمترتوسعه یافته باشد.

آغاز کار هر دولت معمولا با تغییر مدیران کشوری و استانی همراه است؛ و تغییرات مدیریتی گلستان نیز با انتصاب «حسن صادقلو» به عنوان هفتمین استاندار گلستان در مهرماه 92 آغاز شد. ارزیابی چگونگی عملکرد دولت در به کارگیری مدیران  واین که آیا مدیران انتخاب شده، توانایی انجام و اجرای برنامه های دولت برای توسعه گلستان را دارند یا نه تا حد زیادی نیازمند گذشت زمان و بررسی عملکردها در بازه زمانی بیشتر است.

آنچه اینک دارای اهمیت و قابل بررسی است، وضعیت گلستان در زمینه های گوناگون در شروع کار دولت یازدهم و ارزیابی دورخیزها و اقدامات عملیاتی مدیران جدید برای حل مشکلات و چالش های موجود در مسیر توسعه استان است.

گلستان نیز چون دیگر نقاط کشور در سال های 91 و 92 با رکود شدید عمرانی و اقتصادی مواجه بود؛ به طوری که استاندار گلستان در نخستین گفت و گوی اش با رسانه ها از بدهی 65 میلیاردی و کسری بودجه سنگین برای اجرای طرح های اقتصادی و زیربنایی خبر داد اما در زمان حاضر نیز هنوز نشانه های جدی برای خروج از رکود مشاهده نمی شود. ایجاد تحرک بیشتر در پیشبرد طرح های مهم عمرانی و اقتصادی و به ویژه تامین منابع مالی موردنیاز طرح ها باید از سوی مدیران استانی در اولویت قرار گیرد.

مرور عملکرد دستگاه های اجرایی استان در یک ساله گذشته و تلاش مسئولان برای حل مشکلات موجود با افت و خیزها و فراز و نشیب هایی همراه بوده است. در برخی از زمینه ها موفقیت هایی بدست آمده اما در بسیاری از موارد همچنان مردم منتظر سرانگشت تدبیر مسئولان استان هستند. نگاهی گذرا به وضعیت مهم ترین طرح های استان در بخش های عمرانی و اقتصادی می تواند دورنمای منطقی تری از خواسته های مردم استان را آشکار کند.

امیدهای تازه برای گشایش قفل پتروشیمی گلستان

چالش های موجود در زمینه ساخت و توسعه پتروشیمی گلستان با توجه به انتظار بیش از 90 هزار سهام دار این طرح، بارها از سوی رسانه های مختلف مطرح و پیگیری شده است و اینک براساس آخرین خبرها، موافقت قطعی تخصیص منابع ارزی 277 میلیون یورویی این پروژه در سال 92 از صندوق توسعه ملی اخذ شده است و قرار است بانک های ملی و ملت نیز در این طرح مشارکت کنند.

در صورت پیگیری لازم می توان به بهره برداری از این طرح تا پایان دولت یازدهم امیدوار بود. اما به هر حال ادامه این مسیر بازهم به مشکلاتی همراه خواهد بود که پیگیری جدی مدیران و مسئولان استان را می طلبد. اجرای این طرح از نظر اقتصادی و اشتغالزایی برای استان مفید است اما مهم تر از آن اتخاذ تصمیمات لازم برای کاهش اثرات نامناسب محیط زیستی پتروشیمی گلستان است.

منطقه ویژه اقتصادی همچنان در محاق

منطقه ویژه اقتصادی 500 هکتاری بخشی از شهرک 1000 هکتاری اترک است که تاکنون سرمایه گذاری چندانی در آن انجام نشده است. پیش از هر چیز این مجموعه عظیم نیازمند تخصیص اعتبار برای تامین زیرساخت ها است، چراکه بدون فراهم شدن زیرساخت های اولیه و ایجاد امنیت همه جانبه برای سرمایه گذار نمی توان، کارکرد مثبتی را از این مجموعه انتظار داشت. بنابراین توسعه زیرساخت های منطقه ویژه اقتصادی مهم ترین وطیفه دولت یازدهم در این بخش است.

مسیر پرپیچ و خم توسعه خطوط ریلی

راه آهن گرگان به اینچه برون یکز از مهم ترین طرح های توسعه ریلی استان است که در دوره قبل هرچند به طور نیمه کاره افتتاح شد البته بخش قابل توجهی از این طرح اجرا شده است اما بخش هایی نظیر: ایستگاه های مختلف (ایستگاه جدید گرگان، ایستگاه اینچه برون، ایستگاه پتروشیمی)، پایانه ترانزیتی و ... باقی مانده است. در دولت یازدهم 60 میلیارد تومان برای تکمیل این طرح مهم اختصاص داده شده است و قرار است پس از تکمیل این طرح در محدوده ایران و ترکمنستان در آینده نزدیک افتتاح شود. یکی از نکات مهم مربوط به این طرح اجرای فیبر نوری گرگان – ترکمنستان به موازت راه آهن بود که این طرح هنوز به طور جدی عملیاتی نشده است.

پروژه راه آهن گرگان به مشهد نیز دارای ردیف اعتباری در بودجه سال 92 و 93 است و باید عملیات ساخت آن شتاب گیرد. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی 85 درصد از اعتبار مورد نیاز این طرح باید از محل ال سی و سرمایه گذاری خارجی و 15 درصد نیز از سوی دولت تامین شود. طرح راه آهن مشهد- بجنورد- گرگان در دولت گذشته بدون تخصیص اعتبار کلنگ زنی شد که دولت یازدهم در بودجه سال 93 ردیف اعتباری برای آن تعیین کرد.

همچنین براساس مصوبه دولت، تشکیلات اداری راه آهن گلستان باید از مازندران تفکیک و استقلال یابد. مجوزهای لازم از معاونت منابع انسانی ریاست جمهوری نیز برای تامین نیروی موردنیاز گرفته شده است. اجرای کامل این مصوبه نیازمند پیگیری بیشتر از سوی مقامات محلی است.

گلستان، تشنه طرح های بزرگ آبرسانی

یکی از مهم ترین چالش های استان گلستان، کمبود منابع آبی در هر 2 بخش آشامیدنی و کشاورزی است، این معضل در مرکز استان نمود بیشتری دارد؛ اهتمام مسئولان گلستان برای به ثمر رسیدن طرح های راکد موجود می تواند از بروز بخشی از بحران های آبی در آبنده نزدیک پیشگیری کند.

برای جمع آوری آبهای سطحی که در سند توسعه منابع آب استان در ۹ برنامه تدوین شده ، عملیات اجرایی سد نرماب مینودشت از فروردین سال ۹۰ آغاز و در حال حاضر با توجه به کمبود اعتبارات لازم از پیشرفت فیزیکی ۲5 درصد برخوردار است. با بهره برداری از این سد که ششمین و بزرگترین سد استان است ، حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی شرق استان گلستان تحت آبیاری قرار می گیرد و علاوه بر تامین آب صنعت و کشاورزی، میزان ۲۵ میلیون متر مکعب نیز به طور سالیانه به میزان آب شرب شرق استان اضافه می شود . مطالعات کیفیت منابع آب مخزن و مطالعات نیروگاه برقابی سد نرماب ازجمله اقدامات تکمیلی در دست انجام است و از جمله مسائل پیش روی در این طرح می توان به کمبود اعتبار برای حل مشکل اجتماعی اسکان مجدد جهت تسریع تخلیه روستاهای جنگلده بالا و پایین، تامین منابع مالی برای اجرای زیر ساختهای سایت اسکان مجدد آرام تخته اشاره کرد.

انتقال آب مازندران به گلستان نیز طرح مهم دیگری است که می تواند اقتصاد و کشاورزی مازندران و گلستان را متحول خواهد کرد اما هنوز به طور جدی آغاز نشده و از عملیات اجرایی آن خبری نیست و به نظر می رسد مدیران مازندران نیز چندان با اجرای این طرح همراه نیستند.

سد شصت کلا نیز از جمله طرح هایی است که مطالعات آن تکمیل شده اما عملیات اجرایی آغاز نشده نیازمند تزریق اعتبار مالی است و همچنین احداث سد محمدآباد با هدف تامین آب شرب گرگان و آبرسانی به سد کوثر در انتظار تامین مالی است.

طرح های درمانی استان، چشم انتظار اعتبارات مالی

بیمارستان 320 تختخوابی آیت الله طاهری گرگان، بیمارستان 1000 تختخوابی گرگان و 800 تختخوابی گنبد، بیمارستان بندرگز، بیمارستان آزادشهر، بیمارستان96 تختخوابی مینودشت، طرح توسعه بیمارستان حکیم جرجانی و مرکز سوانح سوختگی گرگان مهم ترین طرح های درمانی گلستان هستند که اجرا و اتمام آن ها به خاطر کمبودهای مالی مدت هاست که به تاخیر افتاده است. بهره برداری از این طرح ها می تواند تا حد زیادی در ارتقا و بهبود شاخص های درمانی استان موثر باشد.

امید دانشگاهیان گلستان به تدبیر دولت یازدهم

مهم ترین طرح مربوط به توسعه آموزش عالی در گلستان، گسترش دانشگاه گلستان به عنوان دانشگاه مادر در استان است؛ این طرح با وجود اهدای بیش از 70 هکتار زمین از سوی مردم سرخنکلاته بسیار به دلیل نبود منابع مالی لازم بسیار کند پیش می رود. اکنون این دانشگاه از امکانات دانشگاه منابع طبیعی استفاده می کند و این مشکل چالش های جدی و بسیاری را در مسیر توسعه آموزش عالی استان ایجاد کرده است و چشم امید دانشگاهیان گلستان به تدبیر دولت یازدهم برای حل این مشکل دوخته شده است.

موارد یاد شده در کنار ده ها طرح ناتمام ورزشی، فرهنگی، گردشگری، صنعتی و اقتصادی باقی مانده از دوره قبل، همه و همه طرح هایی هستند که جزو نیازهای اولیه یک استان برای قرار گرفتن در مسیر پیشرفت به حساب می آیند و تدبیر و چاره اندیشی دولت یازدهم برای به نتیجه رسیدن این طرح ها، در ارزیابی افکار عمومی موثر خواهد بود. در این میان خواسته اصلی مردم تلاش مدبرانه و مستمر برای تحقق و عده ها و تامین نیازهای ضروری استان است که باید سرلوحه مسئولان و مدیران اجرایی و تصمیم سازان و تصمیم گیران عرصه های مدیریتی گلستان قرار گیرد. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.216 seconds.